Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) apstiprinātais sabiedriskais pasūtījums šogad Latvijas sabiedriskajos medijos paredz palielināt īpaši analītiskā un pētnieciskā, kā arī sabiedrības veselībai veltīta satura īpatsvaru.

Balstoties uz padomes iepriekš izstrādātām vadlīnijām un uzdevumiem, sabiedrisko mediju sagatavotie un padomes apstiprinātie sabiedriskā pasūtījuma plāni atspoguļo galvenos satura virzienus, ko 2021. gadā varēsim redzēt un dzirdēt Latvijas Televīzijas (LTV) abās programmās, vienotajā portālā LSM.LV un sešās Latvijas Radio (LR) programmās.

Padomes vadlīnijās un sabiedriskajā pasūtījumā ņemts vērā apstāklis, ka sabiedriskie mediji ir pilnībā izgājuši no reklāmas tirgus. Līdz ar to ir mainīti arī kopējie uzstādījumi un paredzēts vairāk raidstundu oriģinālsaturam.

Kopumā reklāmas paužu vietā paredzēts izveidot vairāk nekā 1600 stundas jaunu raidījumu, kas ir ļoti liels izaicinājums Covid-19 radītās ārkārtējās situācijas apstākļos.

Līdztekus jaunu vietējo raidījumu veidošanai sabiedriskais pasūtījums paredz arī mūsdienīgu satura formātu attīstību digitālajā vidē, lai sasniegtu to sabiedrības daļu, kas ikdienā informāciju lielākoties meklē internetā.

Vairāk analītiskā un pētnieciskā satura

Būtisks uzsvars šī gada sabiedriskajā pasūtījumā likts uz to, lai turpinātu attīstīt analītisko un pētniecisko saturu, kā arī stiprinātu ziņas, kas veido Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio programmu mugurkaulu. 

Vairāk kvalitatīva analītiskā satura tiek sagaidīts, atspoguļojot notiekošo kultūrā, sportā, izglītībā. Īpaši uzsvērta nepieciešamība veicināt sabiedrības medijpratību un finanšu pratību. Tāpat, ņemot vērā ekspertu ieteikumus, sabiedriskajiem medijiem jāattīsta saturs, kas veicina iedzīvotāju praktiskās dzīves iemaņas un zināšanas par savām tiesībām. Atbilstoši iepriekš padomes veiktā pētījumā secinātajam, ļoti būtiski esošajā situācijā ir palielināt sabiedrības veselībai veltīta satura īpatsvaru, kā arī veidot raidījumus, kas veltīti jaunākajām tehnoloģijām. 

Sabiedriskajā pasūtījumā arī uzsvērta nepieciešamība nodrošināt līdzsvarotu informācijas pieejamību par Latvijas reģioniem. Tāpat paredzēts veidot vairāk raidījumu bēriem un pusaudžiem, tostarp viņiem ērti pieejamās video koplietošanas platformās, sociālajos medijos.

Vairāk kultūras satura

Sabiedriskais pasūtījums paredz, ka 2021. gadā tiks stiprināta sabiedrisko mediju kā kultūras telpas saglabātāja, veidotāja un attīstītāja funkcija. LTV un LR attīstīs kultūrai, īpaši mākslas un kultūras procesu analīzei veltītu saturu. Tāpat tiks nodrošināta Latvijas nemateriālā kultūras mantojuma apzināšana, zināšanu pārnese un tradīciju pratība šodienā, latviskās dzīvesziņas tematikai veltītu satura radīšana, analizējot tās attīstību mūsdienās. Būtiski, ka šogad tiks veidots saturs, kas sekmē lasītprasmi, literatūras izziņu un koptas latviešu valodas lietojumu.

Sabiedriskie mediji attīstīs jaunus podkāstus, raidījumus multimediju platformās un sociālajos tīklos

Saskaņā ar NEPLP apstiprināto sabiedrisko pasūtījumu Latvijas Radio turpinās nostiprināties kā vadošais podkāstu veidotājs Latvijā, šogad piedāvājot ap 100 raidījumu populārākajās straumēšanas vietnēs, kā arī oriģinālsaturu, kas pieejams tikai podkāstu formātā – latgaliešu rakstniecībai veltītu podkāstu “Puslopys”, mentālās veselības tematikai veidoto “Vai tas ir normāli?” un jauniešu multimediālās platformas Latvijas Radio 5 - Pieci.lv veidoto “Kā ir būt”. Tāpat LR nodrošinās vismaz 7 multimediju studijās veidotus satura projektus, 450 satura vienības Youtube kanālā, 6500 – Facebook, kā arī plaši pieejamu saturu citos sociālajos tīklos. Lai attīstītu mazākumtautību valodās gatavotā satura daudzveidību, LR šogad plāno izveidot jaunu  multimediju studiju Latvijas Radio 4 – Doma laukums vajadzībām.

Latvijas Televīzijas viens no lielākajiem šī gada izaicinājumiem būs izveidot  mazākumtautību multimediju platformu, kur būs pieejams daudzveidīgs saturs Latvijā dzīvojošiem mazākumtautību iedzīvotājiem. Dati liecina, ka būtiski ir palielinājies pieprasījums pēc LTV un LSM krievu valodas satura interneta vidē. Savukārt līdzšinējā pieeja ar atsevišķiem raidījumiem krievu valodā LTV7 kanālā nav bijusi efektīva mazākumtautību mērķauditorijas uzrunāšanā, šiem raidījumiem vidēji nedēļā sasniedzot tikai 2 - 8% mazākumtautību auditorijas. Tādēļ vienlaikus ar platformas darbības sākšanu, kas plānota šogad septembrī, mainīsies arī LTV7 saturiskais piedāvājums. To plānots attīstīt kā sporta un dzīvesstila  kanālu, kas raida latviešu valodā.

Televīzija turpinās attīstīt arī jauniešu multimediju platformu 16+, kuras satura prioritāte ir piedāvāt jauniešu auditorijai oriģinālu saturu ar pievienoto vērtību.

Latvijas valstspiederīgajiem ārzemēs LTV attīstīs pakalpojumu ar personas identifikācijas rīka palīdzību, kas ļaus iedzīvotājiem neatkarīgi  no  atrašanās  vietas skatīties raidījumus  bez  ģeogrāfiskajiem  ierobežojumiem. Bet kanālā VISIEMLTV.LV skatītājiem visā pasaulē būs pieejami LTV oriģinālraidījumi nepārtrauktā 24 stundu režīmā.

Tāpat LTV turpinās attīstīt multimediju interneta kanālu LSM Bērnistaba.lv, kur pieejamas filmas, animācijas, pasakas, spēles un cita veida saturs pirmsskolas vecuma bērniem līdz 6 gadiem. Televīzija paplašinās arī oriģinalsatura veidošanu sociālo tīklu platformās – Facebook, Twitter, Draugiem.lv, YouTube, Instagram, Pinterest, TikTok un Vkontakte.

LTV un LR īstenos sadarbības projektus

Šogad paredzēts īstenot vismaz 12 LTV un LR sadarbības projektus. Gan LTV, gan LR turpinās aktīvi sadarboties ar portālu LSM.LV, kura mērķis ir kļūt par ietekmīgāko interneta mediju un satura daudzveidības līderi Latvijā, sniedzot uzticamas ziņas un analītiku. Tāpat gan LTV, gan LR raidījumi arī turpmāk būs pieejami multimediju platformā Replay.lv, lai palielinātu sasniegtās auditorijas internetā.

Līdztekus, ņemot vērā sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus, kā rezultātā  vairs nav jākonkurē ar citiem medijiem par reklāmas ienākumiem,  LTV un LR caur sabiedrisko pasūtījumu tiek mudināti attīstīt sadarbību ar komercmedijiem, kā arī turpināt pilnveidot sadarbību ar neatkarīgajiem producentiem, nodrošinot to radītu saturu savās programmās.  

Vienlaikus šogad paredzēts ieviest integrētā satura uzskaites sistēmu, līdz ar to  sabiedrībai būs detalizēta informācija par satura žanriem un tematikām, kas tiek atspoguļoti sabiedriskajos medijos.

Būtiski pieaug satura budžets

Pateicoties valsts dotācijai sabiedrisko mediju darbības stabilitātei pēc iziešanas no reklāmas tirgus un attīstībai, LTV un LR kopējie ieņēmumi 2021. gadā pārsniegs 36 miljonus eiro, kas ir par 18% vairāk nekā 2020. gadā. Tostarp lineārā un digitālā satura veidošanas budžets LTV kopumā pieaugs par trešdaļu, sasniedzot 14 miljonus eiro, bet LR satura veidošanai novirzīs aptuveni 4,6 miljonus eiro.  

Šogad sabiedriskie mediji plāno veikt arī būtiskas investīcijas, tostarp novecojušo tehnoloģiju atjaunošanā, un tie būs vismaz 10% no kopējā apgrozījuma.

Ņemot vērā lielākas mediju budžeta iespējas un nepieciešamību palielināt investīcijas gan tehnoloģijās, gan jauna satura veidošanā, padome uzsver, ka vienlaikus ir ļoti svarīgi nodrošināt valsts finansējuma caurspīdīgu un efektīvu izlietojumu, rūpīgi izvērtējot nepieciešamos finanšu, cilvēku un citus resursus.

tabula

 

Plašāk ar šī gada sabiedrisko pasūtījumu Latvijas Radio iespējams iepazīties šeit.

Ar Latvijas Televīzijas sabiedrisko pasūtījumu – šeit.