04.10.2018.
Priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumi pēdējās priekšvēlēšanu aģitācijas perioda dienās
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) atgādina par Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma noteiktajiem ierobežojumiem, kas stājas spēkā pēdējās priekšvēlēšanu aģitācijas perioda dienās, papildu jau spēkā esošajiem aizliegumiem.
Atbilstoši Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 7. panta pirmajai daļai, sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās ar 4. oktobri deputātu kandidātiem ir aizliegts izmantot valsts nodrošināto bezmaksas raidlaiku aģitācijas veikšanai.
Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 12. panta ceturtā daļa noteic, ka vēlēšanu dienā (vēlēšanu norises laikā) elektronisko plašsaziņas līdzekļu raidījumos aizliegts iekļaut sabiedriskās domas aptaujas rezultātus par politisko partiju, to apvienību, vēlētāju apvienību vai atsevišķu deputātu kandidātu popularitāti.
NEPLP vērš to elektronisko plašsaziņas līdzekļu, kuri veido radio programmas, uzmanību uz Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 32. panta pirmo daļu, kas vēlēšanu dienā un dienu pirms vēlēšanu dienas aizliedz radio programmās izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu.
NEPLP atgādina, ka atbilstoši Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 32. panta trešajai daļai, elektroniskā plašsaziņas līdzekļa veidoti diskusiju raidījumi nav uzskatāmi par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu.
07.09.2018.
Stājies spēkā priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas aizliegums televīzijā
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) atgādina, ka saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 32.pantu no 6. septembra spēkā stājies priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas aizliegums televīzijā.
Priekšvēlēšanu aģitācijas likums nosaka, ka vēlēšanu dienā, kā arī 30 dienas pirms vēlēšanu dienas priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana elektroniskā plašsaziņas līdzekļa televīzijas programmās un raidījumos ir aizliegta, izņemot gadījumu, kad tiek izmantotas tiesības uz valsts nodrošināto bezmaksas raidlaiku vai tiek nodrošināta līdzdalība priekšvēlēšanu raidījumos elektroniskā plašsaziņas līdzekļa televīzijas programmās sabiedriskā pasūtījuma ietvaros. Par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu nav uzskatāmi elektronisko plašsaziņas līdzekļu veidoti diskusiju raidījumi, ja no aģitācijas veicēja par šo raidījumu veidošanu un izplatīšanu netiek saņemta samaksa.
08.08.2018.
NEPLP atgādina par slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas aizliegumu
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) atgādina, ka saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 3.panta pirmo daļu slēptā priekšvēlēšanu aģitācija ir aizliegta.
Elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, pieļaujot politisko partiju pārstāvju dalību raidījumos, ir jānodrošina atbilstība augstiem žurnālistikas standartiem, tāpat raidījuma vadītājiem jāspēj profesionāli vadīt raidījumus, neradot uzaicinātajiem politiķiem iespēju tieši vai netieši aģitēt par vai pret kādu politisko partiju vai deputāta kandidātu.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ir izdevis “Informatīvo materiālu par priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumiem”, kurā formulētas šādas slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes:
- jebkura darbība, kuras mērķis ir tieši vai netieši publiski popularizēt kādu politisko partiju vai to apvienību un deputāta kandidātu, aicinot par to balsot, vai arī paužot negatīva rakstura informāciju, aicinot balsot pret kādu politisko partiju vai deputāta kandidātu;
- par priekšvēlēšanu aģitāciju ir saņemta samaksa, taču tās apmaksātājs (atlīdzības devējs) pretēji Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktajam nav norādīts. Jāuzsver, ka par samaksu par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu ir uzskatāma arī atsvabināšana no priekšvēlēšanu aģitācijas apmaksas;
- partijas logo vai citi vizuāli elementi tiek iekļauti elektroniskā plašsaziņas līdzekļa raidījumā, vai atspoguļo ar konkrētu partiju saistītu notikumu, kam nav tiešas saistības ar raidījuma saturu un tas nepārprotami veidots kādas partijas popularizēšanai;
- partija vai deputāta kandidāts parādās ēterā bez pamatota iemesla, piemēram, deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma galvenais komentētājs;
- tiek atspoguļoti sabiedrībai nenozīmīgi deputāta kandidāta privātās dzīves notikumi, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitāti;
- raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti atspoguļoti iesaistīto pušu viedokļi un nav mēģināts noskaidrot ekspertu viedokli;
- žurnālists, neuzdodot konkrētus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes;
- ēst gatavošanas, sporta vai tamlīdzīgs raidījums ar deputātu kandidāta parādīšanos saturā (gatavojot ēst vai runājot par sportu).
NEPLP informē, ka savas kompetences robežās turpinās uzraudzīt elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības atbilstību Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktajam, un atgādina, ka elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim par priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanas noteikumu pārkāpšanu paredzēta atbildība Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 204.2 panta astotajā daļā.
03.08.2018.
Konkursā par TV priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu uzvar AS “Latvijas Neatkarīgā Televīzija”
NEPLP 3.augusta sēdē uzklausīja pretendentus un noteica rezultātus konkursā “Par 2018.gada Saeimas priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu komerciālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kas raida televīzijas programmas”. Tika uzklausīti AS “Latvijas Neatkarīgā Televīzija”, SIA Politiskās konsultācijas prakse “Image-case”, SIA “Latgales reģionālā televīzija” un SIA “Riga Pictures company” pārstāvji. Izvērtējot saņemtos pieteikumus un uzklausot pretendentu prezentācijas, NEPLP pieņēma lēmumu par konkursa uzvarētāju atzīt AS “Latvijas Neatkarīgā Televīzija”, kas Saeimas priekšvēlēšanu raidījumus veidos televīzijas programmā LNT, sadarbībā ar televīzijas programmu Re:TV.
02.08.2018.
NEPLP atgādina elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem par aizliegumu deputātu kandidātiem vadīt raidījumus
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) atgādina elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem par Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto aizliegumu vēlēšanu dienā un 60 dienas pirms vēlēšanu dienas (t.i sākot no 2018. gada 6.augusta) izplatīt to personu vadītus raidījumus, sagatavotus komentārus, intervijas un reportāžas, kuras ir pieteiktas par deputātu kandidātiem vai pirms vēlēšanām publiski paziņojušas par savu līdzdalību kādas politiskās partijas, politisko partiju apvienības vai vēlētāju apvienības darbībā. Šīs personas var norīkot tādu pienākumu veikšanai, kuri nav saistīti ar tiešu piedalīšanos elektronisko plašsaziņas līdzekļu izplatītajās programmās. Ja tas nav iespējams, attiecīgajām personām var piešķirt atvaļinājumu.
29.06.2018.
NEPLP izsludina konkursu par TV priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu
NEPLP 28.jūnija sēdes ietvaros tika apstiprināts nolikums un izsludināts konkurss par televīzijas raidījumu veidošanu pirms Latvijas Republikas Saeimas vēlēšanām. Konkursa mērķis ir veidot informatīvi analītiskus televīzijas priekšvēlēšanu raidījumus, atspoguļojot vēlēšanām pieteiktos kandidātu saraktus un to priekšvēlēšanu programmas, lai veicinātu pēc iespējas lielāku iedzīvotāju aktivitāti 13. Saeimas vēlēšanās, kas notiks 2018.gada 6.oktobrī. Pretendenti konkursā var pieteikties līdz 25.jūlijam, savukārt lēmuma pieņemšana pēc visu saņemto pieteikumu izvērtēšanasparedzēta ne vēlāk kā līdz 3.augustam.
Lēmums Nr.100 (28.06.2018) Par konkursa “Par 2018.gada Saeimas priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu komerciālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kas raida televīzijas programmas” nolikuma apstiprināšanu un konkursa izsludināšanu
- Konkursa „Par 2018.gada Saeimas priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu komerciālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kas raida televīzijas programmas”nolikums .doc
- Konkursa „Par 2018.gada Saeimas priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu komerciālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kas raida televīzijas programmas”nolikums .pdf