Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) izsludinātajos konkursos par sabiedriski nozīmīga satura veidošanu Covid-19 krīzes laikā komerciālajos TV un radio lielāko atbalstu saņēmuši ziņu un informatīvi analītiskie raidījumi, kā arī to veidotāji, - satura radītāji.
Kā liecina NEPLP aprēķini, kas veikti pēc līgumu noslēgšanas ar konkursos uzvarējušajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, 700 000 eiro saņēmuši skatītāju un klausītāju vidū lielu popularitāti iemantojušu ziņu un informatīvi analītisku, pētniecisku raidījumu veidotāji.
“Valsts atbalsts ļāva nodrošināt šo raidījumu darbības turpināšanu Covid – 19 krīzes smagākajā brīdī, kad daudzi iedzīvotāji bija spiesti pavadīt mājās un objektīvas, operatīvas un daudzpusīgas informācijas nodrošināšana ir īpaši svarīga,” uzsver NEPLP loceklis Jānis Eglītis.
Gandrīz 85% jeb 846 tūkstoši no miljons eiro piešķirtā valsts atbalsta novirzīti vairāk nekā divsimt satura radītāju, - žurnālistu, moderatoru, redaktoru un producentu algu izmaksai laikā, kad mediju reklāmas ienākumi samazinājās pat par 70% un bija nopietnas bažas par masveida žurnālistu atlaišanu komercmedijos. Jāuzsver, ka konkursos elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem kā obligātu prasību padome izvirzīja pilnu valsts sociālā apdrošināšanas iemaksu nomaksu, tādējādi stiprinot darbinieku sociālās garantijas, kuras medijos līdz šim bijušas nepietiekamas.
Ņemot vērā sabiedriskā pasūtījuma mērķus, kas ir ne tikai informēt par aktuālo pandēmijas laikā, bet arī izglītot un izklaidēt, 300 000 eiro sadalīti kultūras, aktīva dzīvesveida, sporta un izklaides raidījumu veidošanai TV un radio. Tāpat atbalstu saņēma mazākumtautību auditorijai veltīti raidījumi. “Pandēmijas laikā ir ļoti svarīgi dot iespēju cilvēkiem lietot arī izklaides, sporta un kultūras saturu. Esam snieguši būtisku atbalstu arī šāda veida saturam, jo viens no svarīgākajiem Latvijas informatīvās telpas aizsardzības jautājumiem ir tieši mediju daudzveidības nodrošināšana,” saka NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Kopumā četros konkursos sabiedriskā pasūtījuma finansējums piešķirts 21 radio un TV programmai.
“Ir ļoti svarīgi, ka valdības piešķirtais 1 miljons eiro Covid-19 krīzes pārvarēšanai palīdz saglabāt mediju un vietējā satura daudzveidību, tādējādi stiprinot arī valsts informatīvo telpu,” norāda NEPLP locekle Ieva Kalderauska.
Lielāko finansējuma daļu saņēma skatītāju vidū populārākā komerciālā programma, TV3, kas ar valsts atbalstu turpina “TV3 ziņu”, raidījumu “900 sekundes”, “Bez Tabu” un pētnieciskā raidījuma “Nekā personīga” veidošanu. Vienlaikus ievērojamu atbalstu saņēmušas arī Latvijā populārākās radio grupas, - “Skonto”, “SWH”, kā arī reģionālās televīzijas un radio stacijas.
Medijs/grupa |
|
EUR |
% |
ALL Media grupa |
|
291881,45 |
29,2 |
|
TV3 |
255565,63 |
25,6 |
|
Star FM |
36315,82 |
3,6 |
Skonto grupa |
|
100838,2 |
10,1 |
|
Radio Skonto |
73974,72 |
7,4 |
|
Skonto Vidzeme |
26863,48 |
2,7 |
radio SWH |
|
120850,5 |
12,1 |
Re:TV |
|
117289,55 |
11,7 |
|
Vidzemes TV |
58480,47 |
5,8 |
|
Valmieras TV |
58809,08 |
5,9 |
TV Latvija (TV24) |
|
108298,09 |
10,8 |
Radio Tev |
|
56774,79 |
5,7 |
4.VARA |
(Sportacentrs) |
45000,00 |
4,5 |
Latgales TV |
|
32459,55 |
3,2 |
|
Dautkom |
18235,68 |
1,8 |
|
Latgales reģionālā TV |
14223,87 |
1,4 |
EHR grupa |
|
30818,3 |
3,1 |
|
Super FM |
19619,3 |
2,0 |
|
Krievu hītu radio |
11199,00 |
1,1 |
Divu krastu radio |
|
28813,69 |
2,9 |
|
Divu krastu radio |
22762,69 |
2,3 |
|
Ef-Ei |
6051,00 |
0,6 |
Kurzemes radio |
|
23160,08 |
2,3 |
MIX FM grupa |
|
21964,78 |
2,2 |
|
RNR LTD (Mix Fm) |
10798,99 |
1,1 |
|
Baltcom radio |
11165,79 |
1,1 |
Zemgales TV |
|
11188,82 |
1,1 |
TV Kurzeme |
|
10662,2 |
1,1 |
Kopā |
|
1000000,00 |
100,0 |
Kopumā uz NEPLP finansējumu pretendēja vairāk nekā 70 radio un TV raidījumu par 1,8 miljoniem eiro .
Vērtējot pretendentus, tika ņemta vēra konkrētā medija reklāmas ienākumu kritums, sasniedzamā auditorija un mērķauditorija, pieredze radot sabiedriski nozīmīgu saturu un pieteikuma kvalitāte un detalizācija.