Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome atgādina, ka saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu no šodienas, 6. aprīļa, līdz pašvaldību vēlēšanu dienai 5. jūnijā radio un televīzijas nedrīkst izplatīt pašvaldību deputātu kandidātu un vēlēšanās kandidējošo politisko partiju pārstāvju vadītus raidījumus, komentārus, intervijas un reportāžas.
Priekšvēlēšanu aģitācijas likums nosaka, ka vēlēšanu dienā un 60 dienas pirms tās elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem aizliegts izplatīt to personu vadītus raidījumus, sagatavotus komentārus, intervijas un reportāžas, kuras ir pieteiktas par deputātu kandidātiem vai pirms vēlēšanām publiski paziņojušas par savu līdzdalību kādas politiskās partijas, politisko partiju apvienības vai vēlētāju apvienības darbībā.
Tas nozīmē, ka gan pašvaldību deputātu kandidāti, gan publiski atpazīstami kandidējošo politisko spēku līderi no 6. aprīļa līdz 5. jūnijam nedrīkst būt arī raidījumu un notikumu komentētāji. Izņēmums ir, kad konkrēto personu nav iespējams aizstāt ar citu un šo raidījumu vai epizodi nav iespējams demonstrēt pēc priekšvēlēšanu aģitācijas perioda beigām, jo tā būs zaudējusi savu aktualitāti.
Likums nosaka arī virkni citu prasību, kas elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem jāievēro priekšvēlēšanu aģitācijas periodā.
“Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma prasību ievērošana ir ļoti svarīga, lai sabiedrībai būtu iespēja saņemt vispusīgu informāciju par visiem deputātu kandidātiem un politiskajām partijām, bet politiskajām partijām – lai būtu vienlīdzīgas iespējas izteikties. Tas ir svarīgi demokrātiskai vēlēšanu norisei un vēlētāju iespējai pieņemt patstāvīgu lēmumu, kuru nav ietekmējusi kāda slēpta priekšvēlēšanu aģitācija,” saka NEPLP priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete.
Kā iepriekš vēstīts, lai veicinātu vienotu izpratni par likumu prasībām un veicinātu to ievērošanu, NEPLP ir izstrādājusi vadlīnijas radio un televīziju darbībai priekšvēlēšanu aģitācijas periodā.
Dažas no būtiskākajām Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma prasībām:
- Programmās jānodrošina samērīgs politisko spēku atspoguļojums
- Gadījumā, ja priekšvēlēšanu aģitācijas periodā kāda notikuma komentēšanai izvēlēts deputāta kandidāts vai publiski atpazīstams politiskā spēka līderis, medijam jāvērtē sabiedrības interese zināt tieši šīs personas viedokli
- Komentārus un viedokļus elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim ir jāatdala no ziņām un jānosauc viedokļa vai komentāra autors
- Informatīvi dokumentālajos un ziņu raidījumos fakti ir jāatspoguļo tā, lai apzināti nemaldinātu auditoriju
- Aizliegts izplatīt to personu vadītus raidījumus, sagatavotus komentārus, intervijas un reportāžas, kuras ir pieteiktas par deputātu kandidātiem vai pirms vēlēšanām publiski paziņojušas par savu līdzdalību kādas politiskās partijas, politisko partiju apvienības vai vēlētāju apvienības darbībā
- Kabeļu operatoru pakalpojumu sniedzējiem ir pienākums ievērot Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma prasību, ka priekšvēlēšanu aģitācijas periodā Latvijā retranslējamās programmās nedrīkst iekļaut aģitācijas materiālus par politiskajām partijām, to apvienībām un vēlētāju apvienībām
Pašvaldību vēlēšanas notiks šī gada 5. jūnijā. Līdz ar to saskaņā ar likumu, sākot no 6. februāra līdz vēlēšanu dienai, Latvijā ir priekšvēlēšanu aģitācijas periods. Tajā elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem un kabeļoperatoriem ir pienākums ievērot Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā noteiktos pienākumus un ierobežojumus.